Verslag eerste week! - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Minke en Fleur - WaarBenJij.nu Verslag eerste week! - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Minke en Fleur - WaarBenJij.nu

Verslag eerste week!

Door: Minke en Fleur

Blijf op de hoogte en volg Minke en Fleur

20 Augustus 2014 | Indonesië, Ubud

Hallo allemaal!

Hier is dan eindelijk ons eerste verslag vanuit Bali! Wat gaat de tijd snel, er is alweer een week voorbij. Hieronder een paar hoogtepuntjes op een rijtje, we namelijk al zo veel gedaan en gezien!

Als eerste natuurlijk onze lange vliegreis, die goed is verlopen. We konden hier meteen kennismaken met de Balinese cultuur, namelijk rijst als avondeten en ontbijt.

We wonen hier in een guesthouse en hebben allebei een eigen kamer. Ontbijt zit er bij in begrepen, dus dat is wel goed geregeld. En we hebben een zwembad die we met een gezin delen. Door overboekingen hebben we eerst allebei in twee andere kamers gezeten, dit is ook weer typisch iets voor hier.
's avonds zijn we op zoek gegaan naar het centrum van Ubud, we hadden nog geen scooters dus moesten te voet. Wat staat hier alles slecht aangegeven, het centrum hebben we dan ook niet kunnen vinden.. Maar we hebben wel meteen lekker gegeten in een Warung, bakso ayam. Dit is een soort kippensoep met noodles en het kostte omgerekend maar 50 eurocent! Lekker goedkoop dus!

De volgende dag hadden we onze eerste scooterles, wat een drama! Links rijden, iedereen rijd door elkaar heen, meer scooters dan auto's en over de snelheid nog niet te spreken, er geld geen limiet!
De dag erna zijn we op onze scooters door Ubud gaan rijden. We zijn meteen naar Monkey Forest geweest, super leuk! Maar wat zijn die apen daar brutaal! Ze pakken alles af! Gelukkig hadden wij geen bananen gekocht, deze werden anders na 5 meter lopen al afgepakt. Niet beschaafd één banaan, maar hele trossen werden door de apen veroverd. Ubud is verder ook echt een leuk stadje, veel kleine winkeltjes en warungs, dit zijn kleine restaurantjes. Het eten is hier super lekker! Vaak wel heel pittig, ze doen overal sambal op.

Vrijdags zijn we samen met Mariken naar het strand geweest, ook een ergotherapie-student, zij heeft bij dezelfde stichting onderzoek gedaan. We gingen aan een zwembad liggen bij een duur hotel. Dit zwembad keek mooi uit over het strand en de zee zodat wij surfers konden spotten! Helaas waaide het echt heel hard en was het bewolkt, dus te koud om te zwemmen. Wat wel erg leuk was om te zien, was dat het strand zwart was!

Na lang twijfelen hadden we toch besloten om naar Dreamfields Festival te gaan. Dit werd voor de eerste keer in Bali gegeven! Dus wij op de scooters naar Kuta, waar we een hotelletje hadden geboekt. Google maps gaf aan dat we er driekwartier over zouden doen, maar wij hebben er ongeveer anderhalf uur over gedaan..
Vanuit Kuta met de taxi naar South Kuta zou ook ongeveer een kwartier duren, maar dit duurde ook bijna anderhalfuur.. Zooooo veel auto's en taxi's die naar het festival gingen!
Maaaaaar, het was echt super gaaf!! Het werd gehouden in GWK Cultural Park. De podia lagen tussen super hoge rotswanden, ook moesten we via trappen naar boven naar de mainstage waar grote Budhabeelden stonden. Ook is het ideaal dat iedereen hier zo klein is, wij konden overal mooi bovenuit kijken!
Ons katertje hebben we heerlijk uitgeslapen op het strand van Kuta. Helaas wel iets te lang geslapen, dus heel Fleurs rug is al verbrand..

Natuurlijk zijn we hier niet alleen voor de relaxdingen, maar ook voor onze stage. Maandag hadden we onze eerste dag. We hebben kennisgemaakt met iedereen van de stichting. Zij hebben uitgelegd hoe het daar allemaal in zijn werk gaat en wat ze van ons verwachten wat we gaan doen. Ook hebben we vast kennisgemaakt met het klasje waarin we meelopen. Wat een leuke, lieve kindjes!
Wat we precies allemaal moeten gaan doen, is nog een beetje vaag. We gaan de eerste paar weken mee kijken om te zien of wij wat kunnen toevoegen en veranderen. Natuurlijk kunnen we ondertussen wel gewoon mee doen met de lessen.
De tweede stagedag mochten we al meteen mee gaan zwemmen! Er gingen drie kindjes mee die daar zwemles kregen. Voor eentje, 10 jaar, was het pas de tweede keer dat hij in een zwembad zat, dus hij vond het doodeng. Maar heel erg leuk om te zien hoe ze zwemles geven, heel anders dan bij ons. De kinderen moeten het hier maar gewoon doen, anders worden ze meegesleurd. Ook hebben ze geen zwembandjes om, maar leren ze het met zo'n lange buis.
Tijdens het zwemmen moesten wij wel een t-shirt en broekje aan, we mogen namelijk niet met de kinderen in bikini gaan zwemmen. Ook op stage zelf moeten we een lange broek en t-shirt aan. Wat soms op de terugweg wel erg warm is!

Vandaag onze derde stagedag gehad. 'S ochtends weer meegedaan met het klasje en hierin ook al wat ergotherapie toegepast. Zo hebben we meegekeken met het schrijven, kleuren en knippen maar ook prikkelverwerking. En verder meegeholpen met lezen en spelletjes.
In de klas worden trouwens niet echt lessen gegeven, alle kinderen gaan met iets anders aan de slag, soms in groepjes. De uitleg wordt dus ook niet klassikaal gegeven. Alle kinderen hebben ook verschillende niveau's van leren en ze hebben verschillende leeftijden. Ook gaan ze in de klas niet alleen met rekenen en schrijven aan de slag maar ook met huishoudelijke taken. Heel anders als hoe het bij ons gaat.
' S middags hebben we meegekeken in het revalidatiecentrum wat ook in hetzelfde gebouw zit. Wij kwamen binnen en meteen vroegen ze wat wij als ergotherapeuten met een bepaald kind zouden doen.. Wij hadden geen idee wat voor ziekte of handicap hij had en ook niet wat hij graag weer zou willen doen, waar natuurlijk ergotherapie om draait. Het zelfstandig handelen van iets wat voor diegene belangrijk is. Het bleek dus wel dat ze hier een totaal ander beeld van ergotherapie hebben als wij. We zijn dus van plan om een presentatie te geven waarin staat wat ergotherapie betekent en hoe wij dat daar toe kunnen passen. Maar de bedoeling is ook dat wij eerst even meekijken hoe het er aan toe gaat. Wel leuk dat iedereen zo enthousiast is en veel van ons wil leren!

Veel liefs en tot snel!
Minke en Fleur

• 20 Augustus 2014 - 14:37

Aylin:

Jaaaaa leuk om te lezen meiden!!
    Al veel gezien en meegemaakt dus de eerste week! En volgens mij moeten jullie ze idd nog even wat bij brengen over ergotherapie haha! Succes!! :) XX

• 20 Augustus 2014 - 15:02

Annelien:

Like de anekdotes! =) gaaf wat jullie beleefd hebben! veel succes om ze wat kennis bij te brengen! Xxx

• 20 Augustus 2014 - 17:47

Maud:

Super leuk die dingen die jullie zelf hebben ondernomen! Een festivalletje is wel op z'n plaats natuurlijk, niet alles moet geheel anders en de eerste keer zijn;). Maar top om te lezen dames en succes met de stage en het overbrengen van jullie visie over ET! Gaat jullie geheid lukken, lieeefs!

• 24 Augustus 2014 - 13:32

Marja Hunting :

Leuk verslag meid(en) ben nu al benieuwd naar het volgende ? :)

• 24 Augustus 2014 - 14:23

Caro:

Wat leuk om te lezen hoe jullie het hebben daar! Brutale aapjes zeg! Zo brutaal waren de duifjes hier niet! Haha Misschien alleen een brutaal poepje op je dak!

Geniet ervan en ik kijk al uit naar het tweede verhaal!

Liefs Caro