Halo lagi! - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Minke en Fleur - WaarBenJij.nu Halo lagi! - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Minke en Fleur - WaarBenJij.nu

Halo lagi!

Door: Fleur en Minke

Blijf op de hoogte en volg Minke en Fleur

23 Oktober 2014 | Indonesië, Ubud

Halo lagi!

Zoo, dat is alweer een tijdje geleden. Druk druk druk! Waar zullen we eens beginnen? Allereerst, het gaat nog steeds erg goed met ons! We zijn verliefd op Bali en gelukkig houden wij het zo samen ook vol!

Raften! Daar gaan we dan, met zijn 3en in de taxi, klaar voor een raftavontuur. Na een half uurtje naar boven te rijden komen we aan op bestemming. Mooi zwemvest en een charmante helm, klaar om te gaan! Eindeloze weg naar beneden gelopen om uiteindelijk bij de rivier te komen, maar daar zaten we dan, klaar om te gaan. Na nog geen kwartiertje in de boot moesten we naar de bodem duiken en ons goed vasthouden voor een aantal rotsen. Na wat gegil en een plens water kwamen we erachter dat we beide dezelfde pedel vasthadden! Helaas pindakaas, Fleur was die van haar verloren en had een relaxt rafttripje! Heerlijk niks doen terwijl de rest hard aan het werk was. Genoten van de mooie natuur in een prachtige jungleomgeving. Erg toffe vogels gezien zoals de Kingfisher!

Tirta Empul. Een heilig water tempel in de buurt van Ubud. Voordat we hier aankwamen reden we op onze pinky scooters door een prachtige natuur. (Ja want Fleur heeft ondertussen ook een mooie rose waar ze heel blij mee is!) Jungle, rijstvelden, dorpjes en mooie tempels.
In de heilig water tempel kon je je reinigen voor verschillende onderwerpen. Een aantal waren:
- Wisdom
- Keep away bad dreams
- Forgiveness
- Protecting family
Bij elke fontein moest je 3x met het water je gezicht spoelen, 3x van het water drinken en 3x buigen onder het water. Erg interessant en een mooie ervaring om mee te maken.
Daarna snel weer naar huis om mee te doen met de intervisie-les! Leuk om via Skype ook een keer een lesje bij te wonen.

De volgende dag hebben we een koffieplantage in de buurt bezocht. Luwak coffee is de naam van een speciale koffie. De koffiebonen worden gegeten door de Luwakdieren en wanneer deze weer uitgepoept zijn, worden ze goed schoongemaakt (dat hopen we tenminste) en gebrand. Volgens de mensen hier zit er een betere smaak aan de koffie. Dat willen wij wel eens proberen, dachten we! Het was een erg dure koffie, maar er zat inderdaad meer smaak en geur aan de Luwak coffee. Ook konden we allerlei soorten verse thee proberen, erg lekker! Alleen heel erg jammer dat ze overal zo veel suiker in gooien, hierdoor gaat de lekkere smaak weg.

Die avond hebben we genoten op de afsluiting van het Readers and Writers Festival. Een big happening in Ubud, er waren veel optredens van bijzonder goede artiesten! Een voorbeeld was een man die muziek kon maken met de meest gekke voorwerpen, een plastic zakje of bijvoorbeeld een ton.
De rest van de week waren er ook al heel veel verschillende dingen te doen geweest in Ubud voor het festival. Wij zijn alleen naar een poetry-slam geweest, maar dit was voor ons toch allemaal een beetje te zweverig. Dan maar een bintang drinken!

Ondertussen hebben we ook ons Cinta Bahasa-certificaat gehaald! Sudah Selasai! Kamu gila!

Ongeveer elke dag zijn hier wel ceremonies aan de gang. Vooral de afgelopen weken staan we elke dag naar stage toe of op de terugweg wel in de file door een parade die van de ene tempel naar de andere loopt. Deze parades zijn heel mooi om te zien! Maar nu hebben we er voort wel weer genoeg van al dat wachten. Deze parades worden gehouden voor crematies, bruiloften, tandenvijlen en elke andere belangrijke gebeurtenis.
Op woensdag 8 oktober werd er in Ubud een tempel geopend die gerenoveerd was. Elke dag werden er vanuit allerlei dorpen om Ubud heen parades gehouden die naar de tempel liepen. Wij vonden het ook maar eens tijd om daar een kijkje te nemen. Op naar de tempel in onze sarong en sjaal, helaas geen kabaja, op de scooter. Wat een mooie tempel! Super groot! Het was ook heel erg druk, iedereen was aan het bidden. Helaas konden we de tempel zelf niet in, maar toch was het zeker de moeite waard.

Het weekend van 11 oktober zijn we met de dames naar Amed geweest. Wat een paradijsje is het daar zeg! De eerste dag zijn we lekker gaan snorkelen en zonnen. Helaas was daar zwart zand, nou dat was wel even een paar keer rennen hoor! Super heet natuurlijk. Die avond hebben we wat arakjes gedronken met locals hier in de buurt. Arak is hét locale drankje hier in Bali, erg lekker met sprite, limoen en lychee! Oh ja, dat hoort er natuurlijk ook bij met zon weekendje, na wat drankjes lekker op het strand hangen en zwemmen in de zee!
De dag erna zijn we met een typisch Indonesisch bootje de zee op gegaan om een scheepswrak te bekijken met onze snorkels! Wauw prachtig zeg om te zien, vreemd dat die boot vroeger echt op zee gevaren heeft. Na deze tocht nog even de zon aanbidden en toen was het tijd om terug naar Ubud te gaan. Moe maar voldaan! Heerlijk weekendje was dat!

Het volgende weekend waren we (Tecla, Fleur, Minke) uitgenodigd bij oude vakantievrienden van Fleur. Ze vertelden ons dat ze een villa beschikbaar hadden en er was nog een kamertje vrij voor ons! Na een hele zoektocht kwamen we eindelijk aan. Nou zeg dat was geen gewone villa, jemig wat een ding! We konden onze ogen niet geloven. Heerlijk zwembad, super grote woonkamer, lekkere tuin, Indonesisch hutje in de tuin, eten werd voor ons gekookt en zelfs het bier werd gehaald. WAUW! Dat was genieten zeg, die avond op stap gegaan in het welbekende SkyGarden. Mega discotheek voor een mega feestje!
Die ochtend wakker worden met zijn 3en naast elkaar en niet eens opgepropt liggen, echt een kingsize bed was dat! Daar gaan wij voor sparen als we thuiskomen!
Op de zaterdag hadden we een ouderwets avondje met een kampvuurtje en marshmallows. Heel gezellig, maar een kampvuurtje op Bali is niet nodig voor de warmte! Lekker zweten de hele avond haha!

Sinds een aantal weken sporten voort iedere dinsdagmiddag op stage met de staff. We doen gewoon wat leuke spelletjes en een aantal oefeningen. Erg leuk om zo een band op te bouwen! Ook heel grappig want de mensen hier zijn helemaal niet gewend om te sporten, zo lijkt het net alsof wij heel goed zijn en een uitstekende conditie hebben!
Helaas hebben we die alleen niet echt, in Nederland fiets je tenminste nog elke dag naar school, stage of werk, maar hier pak je gewoon je roze brommer. Om toch nog wat beweging te krijgen zijn we begonnen met fitnessen in een typisch Indonesische gym. Dat is toch wel wat anders dan in Nederland. Er zijn bijvoorbeeld maar twee cardio-apparaten, daarvan is er een loopband waarbij je zelf de band moet laten rollen en op gang krijgen. En de andere is een soort rare crosstrainer waarbij je benen alleen naar voor en achter kunnen. Dan maar aan de slag met wat gewichten, knapt de kabel ineens! Zo sterk zijn wij dus! Dus nu maar met losse gewichtjes aan de slag, gelukkig heeft Laura daar wat verstand van anders had het er allemaal niet zo charmant uitgezien.

Zo dat was weer genoeg voor vandaag!
Sampai jumpa lagi!!

• 23 Oktober 2014 - 17:31

Th Robben:

Wat een mooi verslag hebben jullie gemaakt toppy ga zo door Opa

• 23 Oktober 2014 - 18:06

Christianne:

Hallo Dames

Wat een genot om jullie verslag te lezen, net of je er bijna een stuk bij mag zijn.
    Vooral jullie manier van schrijven maakt het erg leuk en vrolijk.

veel plezier nog en geniet ervan

groetjes
    fam. willemsen